Živý semafor

11. 12. 2015 – Argentina, Amerika
Hanzelka a Zikmund
Hanzelka a Zikmund

Během cesty si H+Z osvojili pravidlo "Stop, look, listen", kterým se řídila doprava v celé jižní Africe, a to i během liduprázné noci. Doprava v Buenos Aires odpovídala přirozenosti tamějších obyvatel, vyznavačů volnosti, nekonečných pamp a koňského sedla. V roce 1948 dopravu neřídily semafory, ty byly namontovány pouze zkušebně a bezúspěšně na několika křižovatkách, protože světla na nich nikdo nebral vážně.

Nalézt nepoškozené auto by tak byl nadlidský úkon. Šlapal-li Porteño (ze španělského obyvatel přístavu, tento termín se vžil pro všechny obyvatele Buenos Aires) na plyn, dělal to s pocitem, že má na botě ostruhy.  Proto si obyvatelé pojmenovali např. autobusy „matagentes“ – lidobijci, zabijáci a taxikáři byli pro změnu „asesinos“ – vrazi. Dopravu tak řídili policisté ze speciálních vyvýšených rozhledniček na dvoumetrové kuří nožce.

Živý semafor | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Živý semafor | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

Jediná podobnost s jižní Afrikou, kterou podrobně popisují ve své knize Tam za řekou je Argentina, tak byla pouze v parkování. Začla-li ruka v okénku vozu před vámi mávat, znamenalo to – Zastav, budu parkovat. U chodníku bylo místo právě v délce jednoho vozu, ale to nevadí. Cink, bum, dvacet centimetrů odtlačit kolegu vpředu, břink, získat čtvrt metru mezi druhým a třetím vozem a zpátečka. Stejný postup opakovat dozadu, ještě jednou vřed a vyrovnat do zákrytu. Zaparkovat v Buenos Aires se zataženou ruční brzdou byla trestuhodná neomalenost.

Příjemným překvapením tak pro H+Z bylo nejstarší metro v Jižní Americe, mimochodem první, které navštívili během své cesty napříč 30 zeměmi. Doprava pod zemí byla na rozdíl od té nadzemní skvěle zorganizovaná a bezpečná. Již tehdy mělo na pět tratí, nejstarší z roku 1913, 55 stanic a přepravovalo ve svých 296 vagonech cca 1,5 milionu cestujících denně. Pro nadšence, viz krátký filmeček z roku 2008 k výročí 95 let metra v BA.

V současné době má metro v Buenos Aires linek šest, cca 52 km tratí a 83 stanic. Denně přepraví 1,3 mil. cestujících. Pro srovnání pražské metro má linky tři, obsluhuje celkem 60 km tratí a 57 stanic. Denně přepraví přes milion cestujících. Více info zde.

Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Poděl se o svůj názor

Související články