Hádejte, na co je tahle reklama?

28. 6. 2017 – Švédsko, Evropa
Jana Patková
Jana Patková

Jde o sérii makrofotografií ze hřbitova automobilů. Ukazují kontrast mezi svěžím švédským lesem a rozkladem způsobeným vlivem času.

Takhle by se měla dělat reklama, říkám si při pohledu na nevšední fotky. Pro společnost Nikon je nafotil Alberto Ghizzi Panizza – Ital považovaný za mistra umění makrofotografie. Utajenou “rezavou krásu” hledal (a podle mě i našel) na místě Bilkyrkogården Kyrkö Mosse, hřbitově automobilů poblíž čtvrti Ryd v Linköpingu ve Švédsku. K dispozici měl jedinečnou kulisu v podobě mnoha vraků postupně mizejících v bažinaté půdě lesa, z nichž některé pocházejí až ze 40. let 20. století a pomalu podléhají působení matky přírody. Fotografická série zahrnuje snímky autosedaček zpustošených požárem, zbarvené poklice kol potápějící se do rašeliny a palubní desky pokryté hustým zeleným mechem.

Alberto Ghizzi Panizza o svých zkušenostech říká: „V makrofotografii jde o neustálé hledání zajímavých barev a struktur, takže Bilkyrkogården Kyrkö Mosse pro mě byla říše divů. Objektivy Micro NIKKOR mi umožnily v ostrém detailu zachytit 60 let trvající boj mezi opuštěnými auty a matkou přírodou, která se snaží vydobýt si svůj les zpátky. Čtyři objektivy, které jsem při tomto focení použil, byly klíčové pro to, abych se dostal blíž k akci a odhalil „krásu rzi“ dříve nevídaným způsobem.“

V jeho nadšeném popisu je skryta i odpověď na otázku v titulku článku. Bez obalu přiznáváme: tohle je reklama na objektivy Micro NIKKOR společnosti Nikon.

Fotografové, které série „Rezavá krása“ inspirovala a kteří chtějí rozvíjet svůj potenciál v oblasti makrofotografie, mohou využít výhod promoakce na objektivy Micro NIKKOR se zárukou vrácení peněz.

A možná by vás zajímaly i tipy renomovaného fotografa A. G. Panizzy, které najdete pod obrázky. 

1. Hrajte si s hloubkou ostrosti: Porozumět hloubce ostrosti je jedna z prvních překážek v makrofotografii. Abyste dokázali řídit ostrost svých snímků a získali přesně ten správný záběr, musíte vědět, jak vzájemně spolupracují clona, ohnisková vzdálenost a zaostřování. V zásadě platí, že čím menší je fotografovaný objekt a čím větší je měřítko zobrazení, tím menší je hloubka ostrosti. Použití správné hloubky ostrosti vám pomůže zachytit jemné makrosnímky, ať už jde o květiny, hmyz nebo, jako v tomto případě, odhalení skryté krásy rzi.

2. Vše záleží na cloně: Nalezení správného vyvážení mezi ostrostí objektu a rozostřeným pozadím s pěkným efektem bokeh je jedním z nejzajímavějších a nejnáročnějších aspektů makrofotografie – a ani po téměř dvou desetiletích práce v makrofotografii to není o nic jednodušší! Jak jsem zjistil, klíčem je použití správné clony. Objekty lze snáze oddělit při použití makroobjektivů s velkou clonou jako AF-S DX Micro NIKKOR 85 mm f/3,5G ED VR nebo AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED, zatímco pro zasazení objektů do kontextu jsou lepší kratší objektivy, například AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2,8G a AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2,8G ED, které mají širší pozorovací úhly. Nedoporučuji používat clony vyšší než f/16, aby nedocházelo k fyzikálnímu jevu ohybu světla, který by vás mohl připravit o tak důležitou ostrost a kontrast.

3. Investujte do správného příslušenství: Pokud chcete zvýšit možnosti zvětšení svého makroobjektivu, zejména za hranici měřítka zobrazení 1:1, je příslušenství velmi důležité. Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je použití mezikroužků mezi optikou a tělem fotoaparátu. Čím dále posuneme objektiv od těla fotoaparátu, tím blíže se dostane objekt – z toho vyplývá, že čím více kroužků použijeme, tím větší je měřítko zobrazení. Jedna z obtíží, na kterou často narážím, je nalezení správné pracovní vzdálenosti mezi fotoaparátem a objektem. Pokud jste příliš blízko, nemůžete na všechno zaostřit, takže jde vždy o nalezení správné rovnováhy.

4. Věnujte pozornost úhlům: Při pořizování jednotlivého snímku je pro zaostření na celý objekt důležité držet fotoaparát, neboli konkrétně povrch snímače, co nejvíce rovnoběžně s objektem. Kompletně zaostřit na složitě stavěného živočicha, například motýla, může být náročné. Pokud jsou křídla rovnoběžně s vaším fotoaparátem a jeho snímačem, je poměrně snadné zachytit ostrý snímek celého křídla, ale pokud jsou pod jiným úhlem, bude z křídla zaostřeno pouze na několik centimetrů. Zde nám může pomoci technika skládání zaostření. To je moje oblíbená metoda, u které při pořizování série záběrů postupujeme od nejbližšího k nejvzdálenějšímu bodu na objektu. Umožňuje nám získat snímek, na kterém máme celý objekt v záběru a ostrý. Záběry potom můžete zkombinovat při postprodukci a získat snímek, na kterém je celý objekt dokonale zaostřen – výborná technika! Při vytváření skládaného zaostření doporučuji mít vše, např. zaostřování, čas, citlivost ISO, clonu a vyvážení bílé barvy, v manuálním režimu.

5. Práce s pohyblivými objekty: Pro překonání problémů s pohyblivými objekty použijte blesk, s kterým můžete použít velmi rychlé časy a zmrazit pohyb objektu (například Nikon R1C1). To je užitečné zejména při snaze zachytit čilý hmyz, jako je včela nebo moje oblíbená motýlice.

6. Použití objektivu s redukcí vibrací: Často zjistím, že použít k zachycení objektu stativ je nemožné nebo nepohodlné. V takovém případě se k eliminaci pohybové neostrosti, často způsobené pohyby našeho vlastního těla při fotografování z ruky, skvěle hodí objektivy s vestavěnou redukcí vibrací (VR).

7. Cvičení dělá mistra: A nakonec - stejně jako u veškerého ostatního fotografování je nejlepší cestou ke zdokonalování v umění makrofotografie trénovat s řadou různých objektivů, s různými objekty a za různých světelných podmínek. U této série byl objekt v podobě rzi na rozpadajících se vozidlech úplně novou výzvou, vzhledem k tomu, že nic podobného jsem dosud nefotografoval. Díky správnému vybavení, příslušenství a znalostem makrofotografie jsem však mohl experimentovat a získat některé neobvyklé a působivé kompozice. Z této zkušenosti jsem se hodně naučil.

Poděl se o svůj názor

Související články