1000 mil primitivního přežívání

4. 7. 2017
Jana Patková
Jana Patková

Jeden z pravidelných účastníků závod vystihl stručně: „Myslíš jen na to, kde co sníst a vypít, jak se zahřát nebo zchladit, málokdy zapomeneš na bolest a přemítáš, jak mohl někdo vymyslet tak strašnou trasu.“ V neděli extrémní závod odstartoval.

Trasa je kvalitní: Poloniny, Vihorlat, Nízké Tatry, Velká Fatra, Križná, Javorník, Troják, Dlouhé stráně, Adršpach, Dvoračky, Šluknov, Hřensko, Klínovec.
Trasa je kvalitní: Poloniny, Vihorlat, Nízké Tatry, Velká Fatra, Križná, Javorník, Troják, Dlouhé stráně, Adršpach, Dvoračky, Šluknov, Hřensko, Klínovec.

Bikerský sen odstartoval v Nové Sedlicic, což je dědina ležící u hranic s Ukrajinou a Polskem. Trasa vede záměrně co nejvíce mimo obydlená místa, přes Slovensko vnitrozemím, v Čechách severními pohraničními horami. Na trase dlouhé 1 619 km čeká závodníky převýšení 40 km, to je jako by si dali 5x od moře Mount Everest. Těm nejrychlejším k tomu stačí 8-9 dní, jiní potřebují i o 14 dní déle.

"Hlavně jde o dobrodružství. Dobrodružství, které je vlastně za barákem, ale přitom ne každý má odvahu se do něj pustit. A když už se odváží, ne každý má dost sil ho dokončit,“ říká původce a organizátor závodu Honza Kopka (v modrém triku).
"Hlavně jde o dobrodružství. Dobrodružství, které je vlastně za barákem, ale přitom ne každý má odvahu se do něj pustit. A když už se odváží, ne každý má dost sil ho dokončit,“ říká původce a organizátor závodu Honza Kopka (v modrém triku).

Organizátor a dobrodruh Honza Kopka chce účastníkům dopřát extrémní zážitky, se kterými má sám bohaté zkušennosti: „Je to takový záběr pro tělo i mysl, že se po závodu člověk vrátí do civilizace s restartovanou hlavou a jiným pohledem na své problémy i život. Aby to fungovalo, je potřeba splnit tři podmínky – dopřát závodníkům samotu, drsnou trasu a čas. Čím je závod drsnější, tím rychleji se jeho účastníci odpoutají od běžných problémů a propadnou do primitivního přežívání.“

Závod je proto bez podpory. Závodníci tedy nesmí využít cílenou podporu a musí se během závodu spolehnout jen sami na sebe a na náhodnou pomoc. Znamená to, že si nemouhou zavolat kamarádovi, aby jim přivezl večeři nebo opravil kolo. Mohou ale zazvonit na dobré lidi a požádat o pomoc, nebo odbočit z trasy a dojet do cykloservisu. Na trasu se musí vrátit ve stejném bodě, kde ji opustili.

Polovina závodníků se sešla již v sobotu navečer, na nákladovém nádraží v Praze. Do speciálního vagonu, který pro Mílaře vypravily České dráhy, museli naskládat všechna kola.
Polovina závodníků se sešla již v sobotu navečer, na nákladovém nádraží v Praze. Do speciálního vagonu, který pro Mílaře vypravily České dráhy, museli naskládat všechna kola.

Aby si závod udržel svou filozofii, je počet startujících omezen na 150. Letos jsou přihlášeni závodníci z osmi zemí světa, nově z USA, Nového Zélandu a Švédska.

Původně hlavně pro klid organizátorů měli závodníci psát každý den SMS zprávy o svém stavu. Nakonec se z toho stal nový fenomén. Na webu 1000 miles.cz si tyto SMS zprávy čtou fanoušci. S publikovanými fotkami a videi se z toho stává nefalšovaná reality show, kterou můžete sledovat ZDE.

Poděl se o svůj názor

Související články