Banánoví vyděrači

29. 2. 2016 – Panama, Amerika
Hanzelka a Zikmund
Hanzelka a Zikmund

Při četbě poslední knihy z první cesty H+Z – Mezi dvěma oceány se nemohu ubránit zvláštnímu pocitu. Radost z cesty se pomalu vytrácela. Čím více se blížili k hranicím Spojených států, tím větší a vážnější problémy museli řešit. Smekám klobouk, že to v Panamě nevzdali a přes všechny útrapy nakonec dojeli až do Mexika.

Darién Gap | steelingaway.com
Darién Gap | steelingaway.com

H+Z do Panamy přicestovali lodí přímo z Ekvádoru. Jednak proto, že nedostali povolení k průjezdu Kolumbií a jednak proto, že do současné doby se z jižní Ameriky do Panamy prostě nelze dostat pozemní cestou. Tedy pardon, vyjma chůze. Průjezdu brání tzv. Darién gapBažinatý a pralesní úsek dlouhý cca 160 km je nutné objet lodí po moři. 

První potíže nastaly při průjezdu Panamským průplavem. Ten byl tehdy zcela pod kontrolou USA. Při vjezdu do kanálu jim úředníci odebrali pasy s dovětkem, že je dostanou zpět na imigračním úřadě v Panamě (městě). Při výjezdu z kanálu v Cristobalu jim úředníci stejného úřadu zamítli vstup na pevninu americké Canal Zone, protože neměli pasy… 

Panamské problémy však neskončily vstupem do země. Na závěr svého pobytu byli poprvé zatčeni a vyslýcháni. Během policejní prohlídky zavazadel se ztratil zápisník z roku 1949. Dobrodružstvím bylo i samotné opuštění země. V roce 1950 neexistovalo žádné silniční spojení Panamy ani s Kostarikou. 

Přejezd panamsko - kostarických hranic | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Přejezd panamsko - kostarických hranic | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

Jediným neoficiálním spojením byla železnice Ferrocarril de Chiriquí ve vlastnictví americké společnosti Chiriquí Land Company. Tato společnost zcela kontrolovala obchod s nejdůležitějším vývozním artiklem celé střední Ameriky – s banány. Monopol držela i nad stavbou a provozem veškerých železničních tratí. Železnice sloužily výhradně ke svozu banánů do přístavů. 

Banánová železnice - na cestě z Puerto Armuelles do Golfita | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Banánová železnice - na cestě z Puerto Armuelles do Golfita | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

Po složitých vyjednáváních se zástupci společnosti v Puerto Armuelles se tak H+Z podařil kousek, který již nikdo nezopakuje. K přejezdu hranic využili banánovou železnici. Původně velmi příznivá cena 10 dolarů se však na Kostarické straně vyšplhala na konečných 85. Přechodem hranic se navíc dostali do pasti, protože z Golfita byla možná další cesta opět pouze lodí.

Jakkoli se od roku 1950 mnohé změnilo, návštěva Panamy autem není úplně jednoduchá ani v současné době. Vedle středoamerické části Panamerické dálnice spojují Kostariku s Panamou ještě dvě silnice. Strach Američanů o vlastní demokracii vystřídaly na hranicích panamské byrokratické procedury. Přeshraniční železnice nefunguje vůbec. Zkušenosti soudobých cestovatelů při přejezdu kostaricko-panamských hranic si je možné přečíst např. zde. Rady pro přejezd z Panamy do Kolumbie jsou k nalezení zde.

Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Poděl se o svůj názor

Související články